Dynamické zmeny v priemysle menia aj obsah výučby na školách. Pre učiteľov technických predmetov je čoraz dôležitejšie rozvíjať svoje zručnosti tak, aby výučba odrážala realitu súčasnej praxe.

Vzdelávací program UČITEĽ 4.0 ponúka prakticky zamerané kurzy, ktoré učiteľom pomáhajú získať poznatky o trendoch v priemysle.

Od marca do konca školského roka sa do programu zapojilo takmer 100 učiteľov z 25 škôl. Ako hodnotia svoju skúsenosť? Prinášame ich spätnú väzbu.


Dopad na profesijný rast aj kvalitu výučby

Kurzy UČITEĽ 4.0 si učitelia pochvaľujú ako praktický a inšpiratívny spôsob, ako získať aktuálne poznatky k svojim výučbovým predmetom. Oceňujú najmä prepojenie teórie s praxou, aktuálne témy, flexibilitu štúdia ale aj prístup k vzdelávacím materiálom.

Ako pedagóg technického odboru vnímam potrebu neustáleho profesijného rastu a sledovania najnovších trendov v priemysle. Kurz naplnil moje očakávania nadmieru – bol prehľadne koncipovaný, kvalitne spracovaný a veľmi dobre prepojil teóriu s praxou. Pomohol mi doplniť vedomosti a posilniť moju schopnosť sprostredkovať študentom aktuálny a relevantný obsah,“ hodnotí účasť v kurze Radko Kozakovič, pedagóg strednej priemyselnej školy dopravnej, ktorý absolvoval kurz zameraný na logistiku.

Roman Borbély zo spojenej školy v Nových Zámkoch konštatuje, že kurz mu „ukázal, na čo treba zamerať pozornosť žiakov“, čo považuje za neoceniteľný prínos aj z hľadiska svojho profesijného rastu. Podľa zástupkyne riaditeľa zo strednej priemyselnej školy strojníckej v Košiciach Renáty Ižolovej je prínosom „získaný prehľad v oblasti robotiky, najmä poznatky umožňujúce aktualizovať jednotlivé študijné programy a tiež usmerňovať kolegov – učiteľov ako a kam smerovať  ďalšie vzdelávanie v uvedenej oblasti.


Prehľadná štruktúra a flexibilita – základ pre učiteľa v praxi

Kurz kombinuje video prednášky, samoštúdium, testy a diskusie – učitelia túto skladbu vnímajú ako veľmi praktickú. Oceňujú najmä možnosť prispôsobiť si štúdium vlastnému rozvrhu a tempu.

Renáta Ižolová hodnotí obsah a štruktúru kurzov ako výborne postavenú: „Mňa oslovili najmä video prednášky. Boli spracované prehľadne a na primeranej a zrozumiteľnej úrovni aj pre stredoškolákov. Pozitívne hodnotím komentáre odborníkov podložené príkladmi z praxe v konkrétnych firmách. Výborná je aj možnosť konzultácií.“

Spokojnosť vyjadrila aj Zuzana Hollá zo SOŠ technickej v Tlmačoch: „Moje očakávania sa naplnili – kurz mi poskytol aktuálne poznatky, ktoré môžem využiť priamo vo výučbe, a zároveň som ocenila aj možnosť využitia učebných textov, keďže v súčasnosti je výrazný nedostatok odborných učebníc pre stredné školy, ktoré by reflektovali súčasný stav technológií.“

Roman Borbély zdôrazňuje výhodu časovej flexibility: „Pozriem si prednášku, keď mám čas, nemusím sa prispôsobovať harmonogramu školenia.“ Práve na študijný komfort a efektívnu výučbu sa zameriavali aj samotní organizátori. Dopĺňa ho Radko Kozakovič: „Oceňujem, že kurz podporoval aktívne učenie, a taktiež vítam možnosť pre diskusiu a zdieľanie skúseností s ostatnými účastníkmi.“


Silné prepojenie s praxou – chýbajúci článok vo výučbe

Jedným z najvýraznejších benefitov kurzov je podľa všetkých respondentov dôraz na reálne priemyselné aplikácie, ktoré vo vyučovaní často absentujú.

„Kurz ponúka práve ten pohľad praxe, ktorý v školskom prostredí chýba. Vidieť teóriu aplikovanú v praxi je veľmi dôležité v technike, vysvetľuje Roman Borbély. Tento pohľad rozvíja aj Zuzana Hollá, ktorá ocenila, že súčasťou kurzu boli „praktické kontexty – od robotickej manipulácie, cez bezpečnosť, až po digitálne dvojča a kolaboratívne systémy.“

Pedagógovia vnímajú prepojenie odborného vzdelávania so súkromným sektorom ako mimoriadne zmysluplné. Aj preto v budúcnosti bude vzdelávanie ešte intenzívnejšie prepájať priemyselné podniky a odborníkov z praxe s učiteľmi – s cieľom priniesť do škôl čo najviac reálnych príkladov. „Takáto iniciatíva by výrazne obohatila výučbu a umožnila študentom vidieť technológie priamo v prevádzke,“ dopĺňa Zuzana Hollá.


Spokojní učitelia a jasná vízia do budúcnosti

Pozitívne hodnotenia učiteľov potvrdzujú, že kurz UČITEĽ 4.0 naplnil ich očakávania nielen obsahom, ale aj formou – kombináciou flexibility, praktických príkladov a odborného zázemia. Rovnako spokojní sú aj organizátori, ktorí už pripravujú nadväzujúce kurzy, ktoré budú zamerané na umelejú inteligenciu, digitálny podnik a automatizované výrobné systémy.

V budúcnosti plánujú ponúkať ďalšie prakticky orientované formáty, ktoré budú ešte lepšie prepájať školské prostredie s realitou moderného priemyslu. Cieľom je, aby sa prostredníctvom učiteľov dostali ku študentom nielen teoretické poznatky, ale najmä prakticky uchopiteľné súvislosti.

Ako zdôrazňuje Adriana Bendová: „Veríme, že práve malé, tematicky zamerané mikrokurzy sú efektívnym mostom medzi školou a praxou. Učiteľom pomôžu rýchlo sa zorientovať v aktuálnych trendoch a zároveň pripraviť študentov na povolania, ktoré sa neustále vyvíjajú. Rýchlosť, obsahová presnosť a príklady z praxe sú kľúčom.“


Predbežná registrácia na jesenné kurzy UČITEĽ 4.0 je spustená!

Pripravujeme pre vás úplne nové jesenné kurzy zamerané na umelú inteligenciu, digitálny podnik a ďalšie aktuálne témy zo sveta vzdelávania. Zaregistrujte sa už dnes a získajte prednostný prístup k informáciám o termínoch, obsahu kurzov a možnostiach zapojenia. Predbežná registrácia vám zaručí miesto medzi prvými záujemcami.

Chcete mať prehľad a nič nezmeškať? Prihláste sa na odber nášho newslettra a dostávajte všetky novinky priamo do svojej schránky – stačí zaskrolovať nižšie a zadať svoju e-mailovú adresu.